اشهر الأفكار التسويقية المختصرة وناجحه جدًا

اشهر افكار تسويقية

افكار تسويقية

في فكرة إبداعية ليس لها مثيل فكرة تسويقية خارج الصندوق، تقدمها العديد من الشركات ولكن اشهر وهو ما جذب إنتباهي هي شركة بيريل (Birell) الشركة التي تمتلك مشروب شعير، ماذا يمكنها أن تقدم عن ذلك المشروب في إعلان، خاصة وأن هناك عدد هائل من الشركات التي تُنتج مشروب الشعير.

يعني مثلًا ممكن تعمل إعلان تقول فيه (بيريل مشروب شعير للاملاح والحصوات) ، ساعتها أنا كمستهلك هقول طب ما هو كل مشروبات الشعير بتعمل كدا ايه اللي يخليني اختار بيريل، دا أنا ممكن اغلي شعير في البيت واشربه.

يعني مثلًا ممكن تقول في إعلانها في الصيف (اشرب مشروب الشعير البارد المثلج المنعش في الصيف)، طب أنا كمستهلك هشتري مشروب الشعير في الصيف علشان مثلج ومنعش طب وفي الشتاء الشركة تخرب يعني.

عامة وحتى لا اطيل عليكم أي فكرة إعلان هي فكرة تسويق للمنتج، شركة بيريل اول ما خرجت بإعلان قال كلمتين اتنين هما ملخص اي فكرة تسويقية ناجحة وعبقرية (استرجل و اشرب بيريل) ممكن تكون الفكرة تم استنباطها من الطعم القاسي لمشروب الشعير المهم في النهاية المستهلكين اللي اول مرة هيشوفوا الاعلان او اللي كانوا ما بيحبوش يشربوا بيريل هيبدأ يدخلوا التحدي.

الفكرة الثانية اللي اخدت بالي منها وهي فكرة ربط الأخوة و الجدعنة بـ بيريل ، ودي الفكرة العبقرية اللي الفيديو بتاعها متداول على نطاق واسع جدًا، مدمجة طبعًا بنوع من الحوار يعني بيريل من اختصار استرجل واشرب بيريل إلى حوار طويل شويتين يعني زي مقطع من مسلسل او زيل مسلسل اندمجت في قصته وما قلبتش القناة.

استرجل وطلع فكرة واكتبها في الكومنت.

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق